UT-Nieuws

Virtuele informatrice?

De faculteit Informatica heeft het Enschedese Muziekcentrum op het World Wide Web gezet. Dinsdag 1 juli vindt de opening van het virtuele muziekcentrum plaats. Bezoekers kunnen het Enschedese Muziekcentrum bekijken, kletsen met medebezoekers, en aan de virtuele informatrice - Karin - vragen stellen. In de nabije toekomst wordt zij uitgerust met spraak, lipbewegingen en 'lichaamstaal'

 

Prof. dr. ir. Anton Nijholt van de vakgroep Software Enigineering en Theoretische Informatica (Seti): 'We willen allerlei informatie zo toegankelijk mogelijk maken voor een groot publiek. De bezoeker kan vragen wanneer Youp van 't Hek in Enschede optreedt, of hoe hij bij de Schouwburg komt. Ook kan hij kritisch vragen hoe het zicht is vanaf rij 23. Karin kan dan de weg wijzen en voorstellen om met eigen ogen een kijkje te nemen.'

 

Welke technische grenzen wilt u met dit project attaqueren?

'In de eerste plaats de koppeling tussen taal en spraak. Het mooiste is wanneer de computer beide beheerst maar dat is vrijwel onmogelijk. Toch willen we weten hoever we kunnen komen. Het is de kunst om het vraaggedrag van de gebruiker zó te sturen dat de virtuele informatrice daadwerkelijk korte informatieve antwoorden kan geven. Op zo'n meta-niveau kun je weldegelijk tot natuurlijke communicatie komen.

'Verder willen we alles zo realistisch mogelijk voorstellen. Nieuw bij dit project is dat we alles via WWW-technologie aanbieden.'

Zullen Twentenaren anders reageren op Karin dan Japanners op het virtuele model-sterretje Kyoko Date?

'Kyoko Date heeft een eigen TV-show en hits! Onze Karin is met haar vergeleken nogal onbeholpen. Het duurt heel lang voor we daar iets moois van hebben gemaakt.

'Karin zou het gezicht van de Schouwburg moeten worden. Mensen communiceren gemakkelijker met een gezicht dan met een kaal scherm. In de VS zijn animatie-laboratoria die gezichten beschikbaar stellen. Misschien kunnen we met één daarvan aan de slag.

'In Zweden zijn bij veerbootdiensten virtuele poppen die synchroon spreken. Op een gegeven moment laten zij een tabel met vertrektijden zien. Dat is hele complexe informatie. Je ziet de ogen van de pop dan naar linksonder bewegen. Als virtuele bezoeker ga je automatisch mee.'

Is de Twentse Schouwburg commercieel geïnteresseerd? Een leuke dame verkoopt vast meer kaartjes.

'De vorige directeur was redelijk positief maar marketing-strategisch was hij er zeker nog niet mee bezig. In Purmerend wordt spraaktechnologie binnenkort waarschijnlijk gekoppeld aan een reserveringsdienst. Je ziet tegenwoordig toch iets gevoeligheid ontstaan voor dit soort toepassingen.'

Egbert van Hattem