Campus Interview

 

Virtual reality bij Informatica

Een kijkje achter de schermen van een virtueel theater

 

door Wiebe van der Veen

CAMPUS

 

Voordat je een kaartje koopt voor een concert van De Dijk, een opera van Verdi of een voorstelling van Herman Finkers, wil je eerst wel eens een geschikte plek uitzoeken. Even vooraf rondkijken in het theater kan nu via Internet. Achter de balie van dit 'virtuele theater' geeft Karin antwoord op al je vragen.

 

Levensecht verschijnt het Muziekcentrum in Enschede op het beeldscherm van je pc. Door te bewegen met de muis kun je op je gemak ronddwalen in het theater. Even in de zaal kijken: waar wil ik graag zitten? Misschien is het balkon toch leuker. Dan maar even de trap op. Na ook nog een kijkje te hebben genomen in de muziekshop, wil je weten welk concert er vanavond is. Achter de informatiebalie staat Karin klaar om antwoord te geven op al je vragen. Kom je dicht genoeg in de buurt van de balie, dan vraagt deze 'virtuele informatrice' uiterst beleefd waarmee ze je van dienst kan zijn. "Nu moet je je vraag nog intypen," legt Jan Sipke van der Veen uit. "Binnenkort gaan we ook werken met spraak. Karin geeft dan sprekend antwoord en beweegt haar lippen daarbij. Ook kun je in het theater een praatje maken met andere bezoekers." Samen met twee studenten van de Hogeschool Enschede heeft Jan Sipke het virtuele theater 'gebouwd' en op Internet gezet, zodat zoveel mogelijk mensen een kijkje achter de schermen kunnen nemen.

 

Toegankelijk

Het project is bedoeld om informatie zo toegankelijk mogelijk te maken, zonder dat je als gebruiker heel veel van computers hoeft te weten. En zonder dat je een hele reeks instructies hoeft aan te horen in de trant van "Wilt u meer weten over popconcerten, toets dan twee." Nee, jíj stelt de vraag en het systeem vertaalt die vraag voor de computer. Daarvoor moet het herkennen wat wel en niet belangrijk is, vooral bij breedsprakige mensen erg belangrijk. Het is de kunst om dat vraag-antwoord-spel een beetje te sturen. Optimale mens-machine interactie heet dat. Karin gaat met jouw vraag zoeken in het Schouwburg Informatie systeem, vindt de gewenste gegevens en formuleert vervolgens een nette zin als antwoord. De volgende stap is dat ze ook voor je kan reserveren. Maar voor het concert zelf moet je gelukkig nog wel de deur uit. Je kunt tenslotte niet altijd achter je pc zitten.